pozytywność

Pozytywność – 10 sposobów na jej zwiększenie

Pozytywność – poznaj skuteczne sposoby zwiększania jej na co dzień i wybierz swoje ulubione.

Otwartość

Oczyść umysł z oczekiwań i osądów, nastaw się na bezpośrednie doświadczenia zmysłowe i docenianie ich znaczenia, przyjmuj to, co się dzieje.

Więzi z innymi ludźmi

Buduj wysokiej jakości więzi z innymi ludźmi poprzez zaangażowanie oparte na szacunku, udzielanie wsparcia, zaufanie i wspólną zabawę.

Życzliwość

Pielęgnuj życzliwość – postaw sobie za cel dokonanie w ciągu jednego dnia pięciu aktów życzliwości; ważne jest, aby te działania naprawdę miały znaczenie i jednocześnie wymagały od ciebie wysiłku; zastanów się, czego mogą potrzebować ludzie wokół ciebie; na koniec dnia zrób podsumowanie – zastanów się, jakie uczucia wywołała taka wzmocniona życzliwość, powtarzaj dzień życzliwości co tydzień przez kilka miesięcy.

Bycie blisko natury

Przygotuj sobie pomysły na bliższe i dalsze wycieczki, aby być zawsze gotowym, kiedy będzie dobra pogoda albo będziesz mieć czas.

Poznawanie i korzystanie z sił charakteru

Poznaj swoje mocne strony (siły charakteru) za pomocą kwestionariusza lub skorzystaj z narzędzia nazywanego ćwiczeniem odzwierciedlania najlepszego „ja” poniżej.

Poproś kilkanaście zaufanych osób o opowiedzenie ze szczegółami 3 historii, jak swoim postępowaniem tworzysz coś dobrego i wyjątkowego; przeanalizuj je szukając podobieństw i powtarzających się wątków, na tej podstawie opisz spójny portret twojego najlepszego „ja”; kiedy poznasz swoje mocne strony, przemyśl, w jaki sposób możesz możesz wykorzystywać je na co dzień.

Uważność

Pogłębiaj praktykę uważnej świadomości poprzez codzienną medytację – obserwuj swój oddech, bądź tu i teraz, a zamiast tłumić myśli – obserwuj je i pozwól im odejść.

Medytowanie kochającej życzliwości

Usiądź w spokojnym miejscu i zacznij od koncentracji na oddechu i okolicy serca, pomyśl o kimś, kogo obdarzasz serdecznością i czułością (dziecko, partner); wyobraź sobie jak się czujesz, gdy jesteś obok tej kochanej osoby; kiedy te uczucia się umocnią odsuń obraz tej osoby, a uczucia zatrzymaj dla siebie; w miarę pogłębiania praktyki, przekazuj podczas kolejnych medytacji ciepło i czułość innym – stopniowo bliskim, potem dalszym znajomym.

Stworzenie rytuału wdzięczności

W notatniku opisuj każdego dnia rzeczy, za które jesteś wdzięczny, w kilku zdaniach napisz dlaczego do nich doszło, co skieruje twoje myśli na przyczyny dobrych wydarzeń.

Delektowanie się pozytywnością

Pomyśl o czymś pozytywnym, co wydarzyło się w przeszłości, trwa obecnie lub niebawem się wydarzy; pozwól na rozwinięcie się miłych wyobrażeń i czerp z nich radość; zastanów się w jaki sposób mógłbyś je utrwalić – zapisując je lub rozmawiając z kimś.

Wyobrażanie przyszłości

Wyobraź siebie za dziesięć lat, gdyby wszystko potoczyło się jak najlepiej – dzięki ciężkiej pracy osiągnąłeś swoje życiowe cele, wykorzystując cały swój potencjał; następnie zrób notatki i uzupełniaj je szczegółami codziennie przez cały tydzień; potem przejrzyj to, co napisałeś – jaki cel powinien tobie przyświecać każdego dnia, jakie jest Twoje życiowe powołanie; zapisz je i przygotuj dziesięcioletni plan, który umożliwi jego realizację.

Spersonalizuj autorefleksję

Identyfikuj źródła swojej pozytywności i przyglądaj im się bliżej; zastanów się kiedy i w jakich okolicznościach przeżywasz poszczególne emocje pozytywne: radość, wdzięczność, spokój, zainteresowanie, nadzieję, dumę, rozbawienie, inspirację, zachwyt i miłość.

Stwórz swoje własne portfolio pozytywności

Zbierz przedmioty, które mają odczuwalny związek z każdą z form pozytywności (radość, wdzięczność, spokój, zainteresowanie, nadzieja, duma, rozbawienie, inspiracja, zachwyt i miłość); każdej z nich poświęć tydzień – wsłuchuj się po kolei w jedną emocję i stwórz kolekcję, która będzie ją wzbudzać; samo przygotowywanie jest pozytywnym doświadczeniem; wracaj do portfolio, kiedy tylko potrzebujesz.

Oprac. na podst.: Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia, Barbara L.Fredrickson, 2011